Zin in zintuigen

Vorige week vertelde een cliënt mij dat hij moedeloos wordt van alle dingen die in zijn leven plaatsvinden waar hij geen grip op heeft. Aangezien er niet veel te doen valt aan omstandigheden – feiten kun je immers niet veranderen – gingen we op zoek naar een manier waarop hij zijn energie weer terug zou krijgen. Hoe zou hij uit de ‘piekerstand’ kunnen komen?

Ik stelde hem voor om thuis een eenvoudige oefening te doen, gebaseerd op mindfulness van Jon Kabat-Zinn, om weer in het hier-en-nu te komen.

Het is heel eenvoudig en kost weinig tijd. Probeer het ook eens!

Oefening:
Wij nemen de wereld waar via minstens vijf zintuigen: horen, ruiken, proeven, tastzin en zien.
– Kies 1 zintuig
– Sta op meerdere momenten van de dag even stil bij je waarnemingen met dat zintuig.

Onderstaande vragen kunnen je helpen om bewust waar te nemen:
Horen: Hoeveel geluiden hoor je? Wat hoor je van dichtbij? Wat hoor je van ver weg? Hebben geluiden kleuren? Vormen?
Ruiken: Wat ruik je allemaal? Wat ruikt prettig, wat ruikt onprettig? Krijg je meteen associaties met een geur? Hoe is het om dingen te kunnen ruiken?
Proeven: Waar op je tong kun je de sensatie van zoet, zuur, bitter, scherp of zout waarnemen? Welke van deze vijf smaken vind je aangenaam en welke niet? Wat proef je als je niets in je mond hebt?
Tastzin: Raak zoveel mogelijke dingen aan. Is iets warm of koud? Hard of zacht? Ruw of glad? Voelt het anders aan als je het met een ander deel van je lichaam aanraakt, je wang of je voet bijvoorbeeld? Als je je ogen dichtdoet, ervaar je dan een kleur?
Zien: Probeer naar de dingen te kijken zonder te weten wat het is, zonder de context. Maak een cirkel van je handen en kijk erdoor. Welke vormen, lijnen en kleuren zie je?

– Als je wilt, kun je korte aantekeningen maken van je ervaringen.
– Doe dit gedurende 2-3 dagen.
– Ga daarna verder met het volgende zintuig.
– Herhaal de stappen tot je alle zintuigen gehad hebt

Gisteren zag ik mijn cliënt weer. Hij vertelde dat hij veel rustiger is geworden en beter slaapt. Hij vond de oefening bovendien leuk om te doen.

En als jij het probeert? Wat brengt deze oefening jou? Helpt het jou om uit de ‘piekerstand’ te komen? Ik ben nieuwsgierig naar je antwoord!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *